3. marraskuuta 2014

82 dager!

Unnskyld, men denne teksten er bare på finsk. Jeg bare forteller hva jeg har gjort forrige uke, så det er ikke så interessant.
Jeg har vært i Norge nå 82 dager. Det betyr at om par uker, jeg har vært her tre måneder og at en tredjedel av mitt år er forbi. Tiden går så fort at jeg er litt redd. Norge har blitt mitt andre hjem, og det skal være så vanskelig å gå tilbake til Finland. Jeg elsker språket, landskapet, Oslo og mennesker. Jeg tror at mennesker har vært den største del av hvorfor jeg trives her så godt. Da man er på utveksling, alle små tingene i hverdager gjør så mye. Bare et smil eller "hei" kan gjøre dagen så mye bedre. :-) Og alle har vært så snille, at jeg vil bare si tusen takk. ♥ Aldri forandre dere.

Haha, det høres ut slik at jeg sier farvel. Ikke ennå!

Ellers! Jeg har spurt mange men ingen er helt sikker om dette: når sier dere at Norge ble uavhengig? Var det 200 eller 109 år siden? Eller begge to? Jeg er interessert.

Tänään oon ollu 82 päivää Norjassa, siis mitä? Parin viikon päästä mulle tulee kolme kuukautta täyteen, siis suunnilleen kolmasosa mun vuodesta? Miksi aika kuluu niin nopeasti?

Tänne kuuluu hyvää! Parin viikon takainen koti-ikävä on jo unohtunut, ja tekemistä riittää, joka on vaan hyvä. Ajattelin kirjoittaa tällaisen nopean päivityksen tekemisistäni ja kertoa että olen elossa :-D Mulla on suunnitelmissa kirjoitella jotain Norjan ja Suomen eroista ja vähän siitä, millainen mun arkipäivä on, mut oon vaan jotenki kauhean laiska. Plus mulla on paljon kokeita! Mulla on ollu kokeet vissiin kaikissa aineissa viime viikkojen aikana. En oo saanu paljon mitään takaisin, mikä on ihan hyvä... :-D Kaikkiin yritin lukea (paitsi tämänpäiväiseen politiikan ja ihmisoikeuksien kokeeseen jonka onnistuin jostain syystä unohtamaan täysin... hups) ja ymmärsinkin asiat, mut kokeessa huomasin etten osannut selittää niitä yhtään omin sanoin. En tiiä johtuuks se sitten mun norjan taidosta vai siitä etten ymmärtänyt kunnolla...

Oon tässä koittanu etsiä tekemistä koulun jälkeen ja nyt tuntuu, että sitä on jo vähän enemmän. Pari viikkoa sitten olin yhden järjestön miitissä ja liityin siihen. Järjestö on Grønn Ungdom, joka on Miljøpartiet De Grønne -nimisen puolueen nuorisojärjestö. MDG vastaa siis Suomen Vihreitä, mut tää on paaaljon pienempi puolue. MDG perustettiin joskus 80-luvulla, ja puolue sai ensimmäisen ja ainoan edustajansa Stortingetiin viime vuonna. Että sillä lailla... :-D Liityin koska tapaamisessa oli tosi kivaa ja mun kavereitakin on mukana, niin mikäs siinä!
Viime viikolla päädyin katsomaan ranskanluokan tyttöjen kanssa Frozenin ranskaksi, tekstitykset ranskaksi. Oon lukenu kaks vuotta ranskaa mut en tosiaankaan tajunnut mitään, hauskaa oli silti! Perjantaina menin kaverille, jossa syötiin ja katottiin leffa muutaman muun kanssa, ja lauantaina olin vaihtarikaverin kanssa leffassa katsomassa The Maze Runner. Suosittelen!

Eilen olimme perheen kanssa Kongsbergissä tervehtimässä hostäidin siskoa ja sen lapsia. Oli jännää päästä vähän kauemmas Oslosta (matka kesti tunnin, heh). Näin hiukan enemmän metsää ja suurempia... kukkuloita? Norjalaiset itsepintaisesti sanoo ettei ne oo vuoria, vaiks mun silmiin ne näyttääkin siltä...
Kongsberg on siis aika pieni kaupunki tuolla etelämmässä, ja täytyy vaan sanoa et oon niiiiin iloinen et oon Oslossa. Täällä kauniissa kaupungissa on sekä luontoa että tekemistä.

Huomenna meen taas Målungdomin kanssa teatteriin, jossa näemme näytelmän Woyzeck :-) En tiedä yhtään mistä se kertoo, mutta odotan kyllä innolla!

Hadet,
Janina

3 kommenttia:

  1. Menemistä ja tekemistä vaan niin ei kerkii huomatakaan miten aika menee siivillä ;). Jokos siellä on lunta tullut...talvitakille käyttöä vielä? Täällä Suomessa ollut tällä viikolla taas noin kymmenen asteen lämpötiloja ja/mutta vetistä keliä ja pimiää, tuntuu ettei päivä valkene lainkaan. Kuullaan taas ja ollaan kuulolla tarkkana. Terveisiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on :-) Ei oo lunta tullut, mut kuulin huhua et huomenna ehkä tulis :-D terveisiä myös sinne!

      Poista
  2. :) kiitos ... Cesario on meillä töissä tällä viikolla, hän oli riemuissaan kun sai blogiosoitteesi. Tiedä sitten kumpaa hän lukee sujuvammin Suomea vai Norjaa :o)).

    VastaaPoista