3. syyskuuta 2014

Tre uker

Tänään mulla tuli täyteen kolme viikkoa Norjassa! Näiden viikkojen aikana oon tavannut niin paljon ihania ihmisiä, puhunut norjaa ja kokenut upeita elämyksiä. Tietty nää on vasta ekat viikot ja sitä kuherruskuukausivaihetta, mut voin sanoa olevani onnellinen täällä. Oon oppinu nauttimaan elämästä ihan eri tavalla kuin Suomessa, oon oppinut sanomaan kyllä ja heittäytymään hetken mukana.

Lupasin kuitenkin itelleni, et olisin täällä myös rehellinen. Kaikki ei suinkaan ole ollut päivänpaisteista joka päivä. Maanantaina mulla oli ihan hirveä päivä, olin tosi masentunut ja ekaa kertaa mietin että mitä hemmetiä mä oikeesti teen täällä. En tiiä mistä toi olo tuli, mulle ei tapahtunu mitään erityistä koko päivänä. Koti-ikävää en oo kauheesti tuntenut enkä edes maanantainakaan, en kaivannut erityisesti kotia vaan sitä tuttuutta mitä mulla on Suomessa. Tunnen oloni kodiksi täällä, mut silti esim. ympäristö ja kaupungin hulina tuntuu edelleen oudoilta, vaikka tykkäänkin niistä ja totun enemmän päivä päivältä.
Puhuin hosteille tästä ja se kyllä kannatti :) Ne onnistui piristämään mua ja seuraavana päivänä surkea olo oli muisto vaan.

Toivon etten koe tollaista päivää enää, mut tiedän et niitä tulee vielä. Silti en kadu lähtöä hetkeäkään - olisin jäänyt niin paljosta paitsi.

Viime viikolla mulla ei kauheesti ollut ohjelmaa. Torstaina kyllästyin siihen kun mulla ei oo oikeen ketään kenen kanssa tehdä jotain koulun jälkeen, joten kävin yksikseni Karl Johans Gatella, Oslon suurimmalla kävelykadulla vähän kävelemässä, kun se on ihan metropysäkin vieressä. Oli ihanaa kävellä ja tietää, että asun täällä <3

 Mun kontaktihenkilö kävi meillä perjantaina ja tein kaikille kesäkeittoa :D Se oli vähän mautonta mut muuten onnistu ihan ok! Lauantaina mentiin taas mökille ja palattiin sunnuntaina päivällä, jonka jälkeen menin kontaktihenkilöni luokse.

Tiistaina meillä oli urheilupäivä, josta en alkuun ollut niin innoissani mut siellä olikin tosi kivaa! Mulla oli aamulla latinaa, jonka jälkeen menin yhen porukan kanssa Sognsvannille (sama paikka jossa Pararølp oli). Siellä koko koulu juoksi ensin Sognsvannin järven ympäri (n. 3km), jonka jälkeen oli luokkien viesti. En juossut viestissä, mut päästiin kymmenen parhaan joukkoon, hyvä me! Viestin jälkeen oli lounas ja aktiviteettejä. Aktiviteettejä oli tosi monia erilaisia, esim. lassoilua, mut itse en ehtinyt käymään kuin kolmessa: sulkapallossa, naruhyppelyssä ja frisbeenheitossa. Oli tosi kivaa ja juttelin taas monien uusien ihmisten kanssa :)

En itse ehtinyt ottaa kuvia, mutta tässä koulun sivuilta: http://www.oslo-katedral.vgs.no/skolen/bildearkiv.shtml#folder-6807380 Näyn yhdessä kuvassa kaukaa ;)

Viimeisenä oli VG3:n tyttöjen ja opettajien futismatsi, mut lähin sieltä vähän aiemmin parin luokkalaiseni kanssa ja hain paketin Suomesta. Olin pyytänyt vaatteita ja sanakirjoja (lol), ja sain lisäks vähän suklaata, ruisleipää ja karjalanpiirakkaa. Näytin karjalanpiirakoita hostveljelle ja hän kysyi "onks toi nakki? onks toi rapu?" (arvatkaa mitä meillä oli ruoaksi), ja kun vastasin kieltävästi, hän kysyi voiko sen laittaa blenderiin XD

Perjantaina on vielä yks kerhotapaaminen josta oon tosi kiinnostunut; se on joku murrekerho :D En ymmärrä yhtään nynorskia, joten se tulee varmaan olemaan vähän vaikeaa mut silti tosi kiinnostavaa!
Lauantaina taas meillä on "YFU awesome meeting" parin vaihtarin ja returneen kanssa, ootan sitä jo innolla. Sunnuntaina tapaan ehkä kontaktihenkilöni yksillä markkinoilla, eli ohjelmaa taas riittää :)

Katta järjestää joka vuosi teatteriesityksen, joka on tosi upea ja ammattimainen - muut koulut tekee yleensä jotain revyitä eikä mitään niin vakavaa, mut kattalaiset esittää Shakespearea ja muuta tuollaista, kuulemma ihan ammattimaisesti. Se on iso juttu ja haluisin hirveesti olla mukana. Ajattelin osallistua koelukuihin, mut tuskin saan roolia koska äännän norjaa varmaan aika vahvalla aksentilla. Koeluvuissa meidän siis pitää lukea monologi, joka on yks A4... Lisää vaikeuksia siis. Mut ajattelin silti kokeilla ja osaan jo pari ekaa riviä, joten kyllä se tästä lähtee :D

Hadet,
Janina

6 kommenttia:

  1. Tsemppiä koelukuun!! Me tehdään musikaali luokan kanssa täällä ja toivon, ettei kielitaito estä mua saamasta kivaa roolia :-P Eli I feel you! Ja muutenki, tosi paljon samoja fiiliksiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla suurimmaks ongelmaks ilmeisesti nousee näyttelemisen ja puheen yhdistäminen :D Vaikka itse sanonkin, oon mielestäni aika hyvä näyttelijä, mut sen yhdistäminen kieleen on tosi vaikeaa! En tiiä mitä sanoja mun pitäisi painottaa ja mun puheesta pakkaa tulemaan mussutusta ku alan näytellä, ennen sitä se menee ihan ok.

      Mut onnea sullekin!! Ja kiva kuulla etten oo ihan yksin näiden asioiden kanssa :)

      Poista
  2. Voi pikkusta <3 :D
    Ja SUUREN SUURI IHANA kiitos sulle et sait ylipuhuttua mut ottamaan sun saksalaisen meille! <3 superkivaa ollut ja saksaa puhuttu ;)
    - ial

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai säki oot puhunu?! Hienoo kuule sitähä me ollaa puhuttu et Deutschland ist interessant ;) <3

      Poista
  3. Onhan sitä puuhaa taas viime viikossa ollut :). Ihanat kuvat oli siinä haastattelusta lähettämässäsi linkissä <3. Vai meinasi se "velipoika", että nakkeja olin lähettänyt...voi pientä ;=). Mukavaa loppuviikkoa, puuhaa ja askaretta.

    VastaaPoista