27. elokuuta 2014

Drammen & hytta vår

Heips! Tällä viikolla koulu on alkanut ihan kunnolla, ja oon todella väsynyt. Oon lakannu kokonaan tunneilla kuuntelemisen, mikä ei oo kauheen hyvä juttu, mut sentään pysyn hereillä :D Yleensä selailen sanakirjaa, juttelen muiden kanssa tai koitan vääntää paperille ees jotain, kun saadaan tehtäviä. Vapaa-ajallakaan en oo jaksanu tehdä oikeen mitään, mitä oon autellut kotona, leikkinyt sisarusten kanssa ja muuten vaan ollut. Tänään tein ensimmäisen kerran läksyjä: norjan läksyksi tuli lukea (=kääntää) ikivanha runo ja tehdä siitä tehtäviä... Voin sanoa ettei kovin helppoa ollut, kun tosi moni sana oli vanhasta tarusta tai poistunut käytöstä.
 
Mut ei täällä silti huonosti voida! Koulussa oon alkanu saada vähän enemmän ystäviä ja suunnittelen jo liittymistä pariin koulun kerhoon, jotka vaikuttavat tosi kiinnostavilta :) Täällä oppilaat on tosi aktiivisia, ne järjestelee yhteisiä tapahtumia kouluaikana, koulun jälkeen ja kerhoihin. Oon ollu jo parissa kerhotapaamisessa, nyt mun pitää vaan selvittää et miten voin oikeasti liittyä.
Opettajat on tosi avuliaita. Vaikka puhun norjaa suht hyvin, ne antaa mun silti puhua englantia (hyi minä! Puhun aika usein norjaa mut väsyneenä en välillä oikeesti jaksa miettiä). Tänään mun piti kertoa norjassa Kalevalan luomismyytti,ja opettaja ihan rohkaisi mua puhumaan englantia, kunhan vaan kertoisin sen myytin :D Ne myös haluaa että opin. Usein kun näytän vähänki hämmästyneeltä, ne alkaa selittää mulle ummet ja lammet siitä asiasta. Latinantunnilla oli naurussa pidättelemistä, ku mun vierustoveri yritti ettiä mulle sanaa mun sanakirjasta (koska en ymmärtänyt opettajan murretta) ja samaan aikaan opettaja selitti sitä sanaa mulle norjaksi, latinaksi, ruotsiksi ja saksaksi - mut ei englanniksi! Enkä siis vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa :D
 
Seuraavaks vähän kuvia viikonlopulta. Mulla oli niin hauskaa vaihtareiden kanssa, toivottavasti nähdään pian uudestaan! Ja mökille pääsenkin jo uudestaan tänä viikonloppuna :)
Nyt oon muuten jo tavannut lähes koko suvun! Näillä on tosi paljon sukulaisia, ja verrattuna mun omaan pieneen sukuun ihmisiä on tosi paljon :D Perjantaina tapasin hostäidin puolta, ja sit mökillä hostisän puolta. Tosi mukavia ihmisiä kaikki.

 
 
 
 
Drammenissa oli Elvefestival, jonne emme ikävä kyllä päässeet ikärajan vuoksi. Mut onneksi kaupungissa oli myös tivoli ja ruokamessut! Ja kulkiessamme Elvefestivalin konserttilavan ohi näimme Ylviksen Bårdin (haha)!! Oli niin koomista kun me vaihtarit oltiin niin innoissamme verrattuna norjalaisiin :D
 
 


Olin tossa ylläolevassa laitteessa, mut en tässä :D

Tivolin jälkeen ei oikein keksitty tekemistä, joten mentiin yhden meistä kotiin ja katottiin telkkua. Lopulta meille tuli järkyttävä nälkä ja hyökättiin lähikauppaan tyhjentämään pakasteallas x)

Our first Grandiosa Party! ❤
 
Palattuani Drammenista illalla hostisä & sen veli oli vastassa (että mua huvitti kun niillä molemmilla oli koko-oranssit sadepuvut) ja lähdettiin mökille, jossa muut jo olivat. Tää mökki on siis saarella tosi lähellä Osloa, meiltä kotoa menee sinne joku 25 min ehkä?


Napattiin rapuja! Olin varmaan enemmän innoissani kuin hostveli



Lounaaksi syötiin "lapper". Nää on siis norjalaisia lettuja. Hiukan isompi versio näistä on "sveler". Suomalaisia lettuja nää kutsuu pannukakuiksi :D

 
Lettujen päälle  laitetaan hilloa, voita&sokeria tai voita&juustoa. Toi juusto epäilytti mua aluks hiukan, mut se oliki loppujen lopuks tosi hyvää! Kysyin myös, koska täällä syödään normisti lettuja, koska meillä niitä on syöty illalla. Sain epämääräisen vastauksen "mellan måltider" :D
 



Toi valkoinen ei siis oo mökki, vaan se on tuolla korkeammalla
 
Oon ollu täällä jo yli kaks viikkoa. Aika kuluu tosi nopeasti ja se pelottaa mua vähän.

2 kommenttia:

  1. Ensimmäinen ja vielä toinenkin kuukausi on kaikista rankinta aikaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta kyllä se siitä alkaa helpottaa. :-) Itsekin muistan Kanadassa nukkuneeni joka yö vähintään kellon ympäri! Kielikin alkaa varmasti pian helpottumaan ja odotapa sitä aamua, kun heräät ja hoksaat, että näit ihka ensimmäisen unesi norjan kielellä!

    VastaaPoista
  2. Olipa ihanan näköisiä kuvia mökiltä :) ...ohjelmaa kuulostaa olevan paljon mutta koita vaan muistaa myös levätä riittävästi.

    VastaaPoista